Follow us on Twitter Follow us on LinkedIn

Bouwen alsof het voor onszelf is

Datum: 28.08.2015

De markt verandert snel. Zeer snel. De klantvraag staat centraal en het belang van ‘soft skills’ neemt toe. Sterker nog: zijn voorwaardelijk geworden voor het tenderen en realiseren van een project. In een aantal artikelen belicht Rutger van der Werf, tendermanager bij Hurks, een paar belangrijke competenties toe die nodig zijn om een échte omslag in de markt te krijgen. Dit keer: wie creatief is en overzicht heeft, komt tot vindingrijke oplossingen. 

Deze competentie leest als een open deur. Daar ben ik me van bewust. Maar in de breedheid van het bovenstaande, schuilt meteen ook de kracht. Het gaat erom verder te kijken dan je neus lang is. En dan doel ik niet alleen op technische oplossingen, maar ook op processen. Antwoorden en oplossingen kunnen namelijk ook wel eens buiten je eigen ‘field of expertise’ of verantwoordelijkheid liggen. Dan vereist het een zekere stoutmoedigheid die toch op tafel te durven leggen… In dat verband strekt het wellicht tot de aanbeveling om met verschillende disciplines regelmatig om de tafel te gaan zitten. Wanneer iedereen iets wezenlijks over een stukje van de puzzel zegt, los je die samen heel wat sneller op. En dan bedoel ik letterlijk aan tafel waarbij je onmiddellijk op elkaars inbreng kunt reageren en voortborduren. Niet een mailtje rondsturen naar alle betrokkenen, want de ervaring leert dat dit in de praktijk weinig bruikbaars oplevert. Nee, ik bedoel daadwerkelijk bij elkaar aanschuiven. Op dat moment beschik je over de parate kennis en inbreng van, zeg tien personen. Zaak is wel zo’n overleg constructief te houden en niet te verzanden in een patstelling van meningen, standpunten en vingerwijzingen. Dan nog stappen willen maken, kost alleen maar extra energie. 

Lean of scrum?

De kunst is open te (blijven) staan voor de mening en aanpak van anderen. Om de beleving van een casus vanuit diverse invalshoeken te inventariseren. Tenslotte geven verschillende waarnemingen van hetzelfde feit of werk een accurater beeld van de werkelijkheid. Wat ter tafel zou moeten worden gebracht, is niet wie gelijk heeft, maar het proces als geheel. Daar bestaan ondertussen zelfs gevleugelde benamingen voor, zoals Lean of een scrum-overleg. Allemaal mooie termen en theorieën, maar een bouwtekening, een paar stiften en een open mind volstaan om het volgende met elkaar vast te stellen: wat is het plan vandaag en behaalde je je doelen van gisteren? Op weekniveau te tillen naar: wat ga je doen? Heb je je doelen van vorige week behaald en wat ging er goed of minder voorspoedig? Op die manier houd je de vinger écht aan de pols van het bouwproces. Dat gaat nou eenmaal verder dan het bijhouden van de standlijn op de planning.

Blijf open staan voor de mening en aanpak van een ander

Behoud een brede scope

Tijdens een overleg met een team van (technisch) specialisten en vakmensen kunnen de ideeën rijkelijk vloeien. Waak ervoor die ideeën – soms niet meer dan proefballonnetjes – als oplossingen te zien. Geef snelle verbeteringsslagen de ruimte, maar blijf kritisch kijken en keuzes maken. Hak knopen door op basis van argumenten. Selecteer eerst welk van de gespuide ideeën een potentiele oplossing voor een vraagstuk zou kunnen zijn. Deze prioriteer je eenvoudig met een lijstje van plussen en minnen. Zo kan een idee in tijd te ver weg zijn. Of technisch te gedetailleerd. De deelnemers van het overleg waar we het hier over hebben, dienen behept te zijn met een brede helicopterview. Op het risico af dramatisch over te komen, zou ik willen stellen dat het behouden van een brede scope van levensbelang is voor het gehele bouwproces: één detail dat in het ontwerp over het hoofd wordt gezien, kan tijdens de exploitatie nog jarenlang irritatie en extra kosten opleveren. In dit verband gebruik ik altijd het voorbeeld van de indrukwekkende entree van een niet nader te noemen gebouw. De architect had een ongelofelijke hekel aan stopcontacten omdat hij die lelijk vond. Die ontbraken dan ook in de genoemde hal. Stofzuigen gaat alleen met een verlengsnoer van vijftig meter. Degene die deze hal schoonmaakt, heeft daar 25 jaar last van! Het gebouw mag dan mooi zijn: functioneel is het niet. Hier ligt voor ons als bouwer een verantwoordelijkheid. Wij moeten bouwen met oog voor de opdrachtgever in plaats van wat gemakkelijk en goedkoop is voor ons. Dergelijke stopcontactconsequenties moeten wij signaleren en op tijd naar de klant communiceren. Dan hebben we het tenminste gezegd en kan deze zelf een keuze maken. We moeten kortom bouwen alsof het voor onszelf is.