Follow us on Twitter Follow us on LinkedIn

In gesprek met Barbara van der Kolk, Senior Bouw Coördinator McDonald’s Nederland:

“Hurks denkt in oplossingen in plaats van problemen”

De gele M leidt al van verre de weg als je bij de McDonald’s-vestiging Rosmalen, gelegen aan de A2 tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht komt aanrijden. Al gaat het eigenlijk om de Golden Arches – de twee gouden bogen – van McDonald’s. Maar dat weet bijna niemand meer. Barbara van der Kolk werkt nu zes jaar bij McDonald’s Nederland. Een groot deel daarvan in nauwe samenwerking met Hurks retail. Dat bevalt prima. "Bij Hurks zeggen ze: 'We hebben een probleem en dat denken we als volgt op te lossen.' Dat klinkt heel anders dan: 'We hebben een probleem. Wat nu?'"

Barbara van der Kolk studeerde HTS installatietechniek. Na haar studie kwam ze er echter achter dat ze een compleet project leiden veel interessanter vond. Daarom volgde ze nog een opleiding bouwkunde, waarmee ze dit kon bewerkstelligen. Bij McDonald’s Nederland begon ze als Junior Bouw Coördinator. Barbara groeide in haar rol en gaf daar haar eigen draai aan. Toen haar voorganger vertrok, promoveerde ze op 1 september jl. naar Senior Bouw Coördinator. Ze werkt vaak en prettig samen met Hurks retail. Het klikt erg goed op sociaal vlak met projectleider Ruud Kops en uitvoerder Marc van de Westelaken. Barbara: “Of het nu om verbouw- of nieuwbouwprojecten gaat: het werk moet in zeer korte tijd gebeuren en van hoge kwaliteit zijn. Dat vraagt iets van een aannemer. Je moet onder druk kunnen presteren, flexibel en proactief zijn en kunnen denken in oplossingen in plaats van problemen. Ook moet je goed samen kunnen werken. Met ons als opdrachtgever, met de franchisenemer, maar ook met nevenaannemers en toeleveranciers. We hebben een vaste pool van zo’n tien aannemers waarmee we samenwerken. Hurks is niet de goedkoopste partij, maar als het ingewikkeld wordt, winnen ze het meestal toch.”

"Het werk moet in korte tijd gebeuren en van hoge kwaliteit zijn"

Playtops

Voor nieuwbouw, zoals momenteel in Breda, trekt McDonald’s zo’n 12 à 13 weken uit. Voor verbouwingswerk zoals in Rosmalen, waar de lobby met 30 m2 wordt uitgebreid voor een flexibele birthdayparty room met 16 zitplaatsen, een week of vijf. Barbara: “Je zou denken: waar heb je het over? Een verbouwing ter grootte van een postzegel! Maar er moeten in korte tijd zulke uiteenlopende werkzaamheden worden verricht. Er moet een apart stofschot met een graphic worden gemaakt en geplaatst om bezoekers te vrijwaren van de bouwwerkzaamheden, gasten moeten wegwijs worden gemaakt door de bouwwerkzaamheden buiten en zien dat we gewoon open zijn, de luchtbehandelingsinstallatie moet worden aangepakt, elektra uitgebreid, digitale playtops geïnstalleerd, etc. Op hoogtijdagen lopen hier dan heel wat installateurs en monteurs rond en dat vraagt de nodige coördinatie. Vooral van Hurks.”

Filiaalopening

Het team is belangrijk. Een goede samenwerking  schept een band en is van doorslaggevend belang voor een  vlekkeloos verloop van de McDonald’s-projecten. Daar zijn Barbara, Ruud en Marc het over eens. “Als je als vast team opereert, weet je wat je van elkaar kunt verwachten. Beide partijen kunnen kort en snel schakelen. Er kan veel per telefoon worden afgestemd en er gaat weinig tijd verloren met dingen regelen. En Hurks retail verkoopt niet graag ‘nee’. Zo hadden we een keer een bepaald type houtlook vloertegels nodig voor een verbouwing. Die waren nergens meer te krijgen, maar Ruud belde net zo lang tot hij ergens een partijtje vond. Of als er pal voor een filiaalopening nog een hekje geplaatst moet worden, verzorgt Hurks dat gewoon. En dan gaan we vervolgens met z’n drieën naar de opening, waarbij we om de beurt de BOB mogen zijn. Dat is goed, die betrokkenheid. Ook voor de franchisenemer. Het is toch een intensief proces zo’n verbouwing of nieuwbouw.”

 

 

Hurks retail verkoopt niet graag ‘nee’

Deel deze pagina: