Follow us on Twitter Follow us on LinkedIn

Werken aan het spoor: een som van bewegende delen

Openbaar Vervoer Terminal, Breda

Betrokken Hurks-disciplines:
bouw
geveltechniek
prefabbeton
bouwcenters

 

In beweging blijven, vereist een lange adem

Bouwen in een stationsomgeving is dynamisch. Op een plaats waar talloze logistieke stromen samenkomen, is alles gericht op de voortgang van die stromen. Continu in beweging blijven. Het is een zaak van een lange adem, zo blijkt. Want bij een complex gebouw in een lastige bouwput te midden van een massieve stroom reizigers en een drukke transportader is een minutieuze voorbereiding niet het halve werk, maar absolute noodzaak. 

'Spoorzone'

De ‘spoorzone’ in Breda wordt in een tijdsbestek van twintig jaar omgevormd tot reis- woon- werk- en winkelgebied. In opdracht van de gemeente Breda, NS en Prorail verzorgt Hurks samen met consortiumpartner Ballast Nedam een ultramodern, hoogwaardig transportknooppunt en verblijfcomplex. Op zeven sporen en drie perrons stoppen zestien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttels. Het nieuwe busperron biedt plaats aan twintig bussen.

Ultramodern OVT knooppunt van reizen, wonen, werken en winkelen

De klok moet absoluut blijven tikken

Laden volgens het (spoor)boekje

Voortgang

Hurks is medeverantwoordelijk voor alle constructieve, bouwkundige, installatietechnische en infrastructurele werkzaamheden, inclusief de uitvoeringscoördinatie over derden. Dat klinkt als een klok, maar dan wel een die absoluut moet blijven tikken. De voortgang van alle bewegingen in het station; van treinen en bussen, maar ook die van taxi’s, voetgangers, fietsers en goederenvervoer, vereist een minutieuze planning. Werkzaamheden een jaar van te voren op dag en uur nauwkeurig plannen is in de bouw ongebruikelijk. Hier is het vaak noodzakelijk.

Treinbewegingen

De aan- en afvoer van materiaal is eveneens bijzonder. Die voltrekt zich, niet geheel onverwachts maar toch uniek, voor het grootste gedeelte per trein. Bouwmedewerkers verdiepen zich in nauw overleg met Prorail in treinbewegingen. Op een overslagterrein in Roosendaal worden de wagons met het spoorboekje in de hand in exact de juiste volgorde geladen, waarna de trein buiten de spits het spoorgebouw en werkgebied binnenrijdt.

Stadskant

Ondertussen is de Noordzijde van de OV-terminal opgeleverd. Met zijn chique natuursteen, brede passages, indrukwekkende hoogtes en grote glaspartijen doet die niet onder voor het station van een willekeurige metropool. Op dit moment werken we aan de zuidzijde; de stadskant van het project. Dit omvat twee appartementenblokken en een grootse entree. 

Van noord naar zuid

Deel deze pagina: