In het hart van Leiden, tegenover het Centraal Station Leiden waar dagelijks zo’n 80.000 bezoekers passeren, ontwikkelden en bouwden Hurks en Van Wijnen Lorentz: de nieuwe entree naar de binnenstad. Een multifunctioneel gebouw dat tevens de aftrap vormt naar de transformatie van het gehele stationsgebied. Dankzij de coronacrisis werd dit fraaie gebouw onlangs met stille trom opgeleverd.
Lorentz vormt een belangrijk onderdeel van de ambitieuze plannen voor het Leidse stationsgebied, dat ingrijpend wordt aangepakt. Het betreft een gebouw waarin wonen, werken en verblijven centraal staan en dat diverse functies combineert. De totale oppervlakte van de eerste fase omvat circa 36.000 m2. Het biedt onder meer onderdak aan een ondergrondse fietsenstalling – met circa 4.800 stallingsplekken de grootste van Leiden – , commerciële ruimten, kantoren, appartementen, studio’s, penthouses en parkeerplekken. In totaal 167 woningen.
Plintgebouw met daar bovenop twee torens
Hurks en Van Wijnen waren de afgelopen jaren betrokken bij de ontwikkeling en realisatie van fase 1 van Lorentz. Deze omvatte een plintgebouw van 4 en respectievelijk 5 bouwlagen met twee torens daarbovenop. Projectdirecteur Stefan de Ruijter namens de ontwikkelingscombinatie tussen Hurks en Van Wijnen: “Als je op straatniveau dichtbij het gebouw staat, heb je niet eens door dat het zo hoog is. Dat komt omdat de torens terugliggend op het plintgebouw zijn geplaatst.”
Duurzaamste kilometer
Veel aandacht ging uit naar de duurzaamheid van Lorentz. De Ruijter: “Het gebouw is tijdens de uitvoering nog gewijzigd naar gasloos en heeft een groen dak (sedum en een heemtuin). Eén torendak is voorzien van een vooruitstrevend waterbergingssysteem, waarin regenwater wordt opgevangen. Tevens wordt het gebruikt voor de voeding van de beregeningsinstallatie van de lager gelegen plantenbakken op het dak van het plintgebouw. Niet voor niets is het project onderdeel van de Duurzaamste Kilometer van Nederland, een plan om het stationsgebied te verduurzamen. We zijn trots op dit project. Al met al is het een technische uitdaging om zo’n veelzijdig gebouw op een dergelijke binnenstedelijke locatie te bouwen.’’